Wan Hazel Home Wan Hazel award Wan Hazel link Wan Hazel ga Get This.
Pembuka kata...
Instagram

Followers

~xsukeee r blog abg ben 2~

ko ape hal nak dengki2 nie lantak laa blog abg ben cm ne punnn????hasil die citer die hak diee. soo die punye pasal laaa. ko xpyah nk tunjuk lagak ko laaa nk tjuk power2 ko yg xdiaktifkan pun......

hehehhehee...gimik je laaa nieee

tp sureeee pastii ade yg mempunyai perasaan dengki xkira laa dlm situasi cm ne pun kan.

sbgai contoh dlm dunia BLOG NIE. SURE ADELAHHH.....

(bukan aku k b bukan korang gakk tp yg si pedengki 2)


DEAR PEDENGKI.

KO NYA SIFAT MCM NIE LA....(pndai kan rku nilai)
Maksud DENGKI :Persaan kurang senang atau gelisah melihat kelebihan yang ada pada org lain dan berharap agar nikmat tersebut hilang daripadanya.


Haa.. inilah yg dikatakan dengki. Pernah tak terlintas di hati kita perasaan dengki ni? Kalau masih ada, maknanya kene check balik la IMAN kita. Sebabnya Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud ” Tidak berkumpul di dalam hati seorang manusia antara iman dan dengki.(mmg xde iman la pedengki nie imam lg laa jauh)

WAHAI PEDENGKI.

aku bg ko can laa tok jdi pedengki tp dlm KEADAAN INI SAHAJA OK

1) Apabila kita melihat orang alim (berilmu) yang gemar mengamalkan ilmunya dan mengajarkan ilmu tersebut kpd org lain, lalu kita pun nk berbuat seperti itu. Dalam erti kata lain, kita belajar/mencari ilmu spy boleh diamalkan dan diajarkan agar bermanfaat kpd org lain (bukan utk berbangga tau).

2) Apabila kita melihat org kaya/berharta yg gemar bersedekah dan membelanjakan hartanya ka jalan ALLAH, lantas kita pun ingin berbuat perkara yg serupa.(nie je dbnrkan dlm islam. kalu ko islam laaa yeee.)



PEDENGKII....
terima laaa.... hukuman ini tok koo!!! wajib dlaksanakan ke atas pedengki2 seluruh malaysia.

Sebagai penutup, marilah kita amalkan bacaan surah Al-Falaq supaya org lain tidak dengki terhadap kelebihan nikmat yg ALLAH bg kpd kita. Kalau mereka dengki pun, biarlah kedengkian itu menjadikan mereka insan yg lebih baik. Amin..

Doaku : ” Ya Allah, hambaMu memohon kepadaMu agar bersihkanlah hatiku ini drp sifat dengki & juga penyakit-penyakit hati yg lain. Janganlah Engkau timbulkan secalit pun rasa dengki dalam hatiku ini melainkan kedengkian pada insan-insan selayaknya yg bakal menjadikanku hari esok lebih baik drp hari ini. Dan janganlah juga Engkau jadikan org lain dengki kpdku melainkan dalam kedengkian mereka pada ilmu dan amalku spy mereka juga berlumba-lumba dlm melakukan kebaikan.Amin ya Rabbal A’lamin…”




waahhh!!nampak cam dah hilang stress ye lepas bace entri nie.

1 ur's comment:

nadira shahid said...

boleh berdengki, tapi berpada2 la.. cm cik nanie tulis, klau dengki dri ilmu ke, x pe la kn.. boleh bersaing utk dpt ilmu lebih ;)